Alkotmánybíróság előtt az őrségi szállás kötelező minősítése
Molnár Anita: Alkotmánybíróság előtt a Szálláshelyminősítési rendszer! - felháborodtak a szállásadók, apartmanosok | jún 4, 2022 |
2022 legújabb “csodája” a szálláshelyek minősítési rendszere. A folyamat végeredményeképpen mindenkit besorolnak 1-5 csillagos rendszerbe, hasonlóan a szállodákhoz. Azt, hogy a csillagozásnak milyen gyakorlati haszna vagy éppen következménye lesz, arról még nem szólnak a hírek.
Az eljárás kötelező minden magánszálláshelynek (apartman, nyaraló, vendégház, stb.)
Az újonnan indulóknak az önkormányzati bejelentés előtt szükséges, a már működő szállásoknak 2023.01.01-ig kell regisztrálni.
A folyamat lépései:
regisztráció és kérelem a folyamat elindítására a www.szallashelyminosites.hu oldalon
önértékelés
helyszíni szemle
döntéshozatal és eredményhirdetés
Az értékelési szempontrendszert itt találod: https://szallashelyminosites.hu/docs/magan_es_egyeb_szallashelyek_minositesi_kriteriumai.pdf
A szálláshelyminősítés elég komoly stresszt okoz a szállásadóknak, hiszen nem látjuk, hogy mi ennek az egésznek a jelentősége, ráadásul elég komoly anomáliák vannak a leírt minősítési kritériumok és a végén megkapott csillagszám között. Jellemzően 1 csillaggal kevesebbet kapnak a szálláshelyek, mint ami az önértékeléskor kijön. A minősítési szempontok többsége objektív, egyértelmű szempont, ezeket lemérik, megnézik, tiszta sor, hogy megvan vagy nincs. Viszont van néhány szubjektív szempont is, ami nem mérhető, teljesen ízlés kérdése pl: az épület karbantartott és ápolt. A tapasztalatok szerint ezek a szubjektív elemek egy csillagot lesöpörnek a legtöbbünknél.
Alkotmánybíróság előtt a Szálláshely-minősítési rendszer!
Mivel az egész minősítési koncepció ezer sebből vérzik hasznossági és jogszerűségi oldalról is, az Alkotmánybírósághoz fordultak. A beadvány szövegét az Alkotmánybíróság honlapján megtalálhatod, ez a IV/492/2022 számú ügy. Ha az Alkotmánybíróság befogadja a kérelmet (először arról döntenek, hogy a panasz megfelel-e a benyújtásával kapcsolatos feltételeknek), akkor érdemi döntést hoznak – elutasítják, vagy részben vagy egészben helyt adnak. Sajnos a döntés nem várható a közeljövőben, de a beadványt megküldik a jogalkotónak is (feltehetően az MTÜ-nél fog kikötni), amely kénytelen lesz a témával komolyabban foglalkozni, nem „söpörheti le” azt úgy, mint a mi észrevételeinket. Jó lenne elérni, hogy a magánszálláshelyeket kivegyék a kötelező minősítés alól.
Ha nem értesz egyet a minősítéseddel, mikor-hogyan-kinek nyújthatsz be panaszt?
Amíg az Alkotmánybíróságon sorra kerül az ügy, addig sem kell tétlenül várakoznunk.
A helyszíni ellenőrzés végén az elkészült jegyzőkönyvhöz fűzhetsz megjegyzést. Az auditornak jelezd!
Az ellenőrzés napján, az online felületen van lehetőség. Ez éjfélkor eltűnik.
A minősített magánszálláshely az eljárással kapcsolatban postai úton írásban, panasszal fordulhat a szálláshely-minősítő szervezet vezetőjéhez a szálláshely-minősítő szervezet székhelyére: 1011 Budapest, Szilágyi Dezső tér 1. A panaszt a szálláshely-minősítési eljárás lezárásától, azaz a hivatalos értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül lehet előterjeszteni.
Ha ezekkel a lehetőségekkel nem éltél, mert nem tudtál róla, akkor a szakmai szervezeteinknek jelezd a problémát.
Nagyon fontos, hogy ezt megtedd, mert így lesz muníciójuk, hogy határozottabban tudjanak fellépni az érdekünkben! Ezeket a szervezeteinket nevesítik az eljárásrendben:
Felelős Magánszálláshelykiadók Egyesülete
Székhely: 1052 Budapest Apáczai Csere János utca 1. I/6.
E-mail: fmke.2020@gmail.com Telefon: +36 70 250 0160
MAKE – Magyar ApartmanKiadók Egyesülete
székhelye: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 34.
e-mail cím: egyesulet@apartmankiadok.hu
Magánszállásadók Országos Szövetsége
Levelezési cím: 8798 Zalabér, Rákóczi út 29.
+36-30/530-69-17 E-mail: mosz.maganszallasadok@eva-marta-amberg
Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége
1077 Budapest, Király u. 93.
Telefon: +36 1 352 9804, +36 30 709 9726 E-mail: info@falusiturizmus.hu
Szálláshely minősítés gyakorlati tapasztalatai – szállásadói oldalról
No, akkor lássuk, hogyan élik meg a szálláshely minősítési eljárást a szállásadó házigazdák, apartmantulajdonosok:
Megvolt nálam is, meg sem lepődtem, 230 pont, a 4 csillag minimum elvárásai közül az összes pipa, végeredmény: 3 csillag …
A kérdésem azokhoz szól, akik hasonlóan jártak: Ti kaptatok bármi indoklást, hogy miért utasította el a bizottság az auditorok által megállapított besorolást? Emlékszem volt aki itt írta hogy talán a csempe nem tetszett, vagy a konyhabútor volt “régies”… De ezeket nektek leírták valahová? Mert én kaptam egy határozatot, hogy nesze itt van 3 csillag, és semmilyen indoklást mellé, sőt, azonnal eltűnt a jegyzőkönyv is az oldalról …
Az utolsó szögig minden vadiúj. Igazából nem az bánt, hogy 3 csillag, adják a 4 csillagot annak, aki jobban megérdemli, csak ha minden kritériumnak megfeleltem, legalább egy indoklást, úgy érzem, hogy megérdemelnék, amiben leírják hogy miért utasították el az auditorok javaslatát.
Az auditorok egyetértettek a 4 csillaggal. Azt mondták ez simán meg lesz.
Érthetetlen. Indoklás nulla.
Sajna, én is így jártam, a jegyzőkönyv eltűnt, fellebbezés nincs. Hiába javasoltak a minősítők 4 csillagot. Ne rágd magad, legtöbben így jártunk.
FIGYELJ! Nem kell az összes kritériumnak megfelelni! Forrás: Eljárásrend utolsó oldala:
A szálláshelyszolgáltató a kritériumrendszer 1., 2., 3., 4., 13., 14., 22., 39, 40., 47., 58., 59., 60., 61., 70., 71., 76., 100. és 101. minimum-kritériuma kivételével 1* esetében az önértékeléskor megjelölt legfeljebb 3 db, 2* esetében az önértékeléskor megjelölt legfeljebb 4 db, 3* esetében az önértékeléskor megjelölt legfeljebb 5 db, 4* esetében az önértékeléskor megjelölt legfeljebb 6 db, 5* esetében az önértékeléskor megjelölt legfeljebb 7 db, minimum követelmény teljesítése alól mentesülhet, azonban a megpályázott kategóriába soroláshoz a kategóriára előírt pontszámot ez esetben is teljesítenie kell.
Szerintem a helyszíni ellenőrzés során érdemes a mentesítendő pontokat megbeszélni az ellenőrökkel.
Tettél panaszt 8 napon belül?
Nem, mert az van írva az értesítőre, hogy ez a végleges.
IGENIS LEHET PANASZT TENNI! Az eljárásrendben le van írva: “eredményhirdetéstől” számított 8 napon belül írásban panaszt tehetsz!
Eljárásrend: https://szallashelyminosites.hu/docs/magan_eljarasrend.pdf
“III.2.8. Panasz
“Az a minősített magánszálláshely, amelyre nézve a szálláshely-minősítési eljárás jog vagy érdeksérelemmel jár, az eljárással kapcsolatban postai úton írásban, panasszal fordulhat a szálláshely-minősítő szervezet vezetőjéhez a szálláshely-minősítő szervezet székhelyére: 1011 Budapest, Szilágyi Dezső tér 1.
A szálláshely-minősítő szervezet tevékenysége ellen benyújtott panaszt a szálláshely-minősítő szervezet vezetője közigazgatási hatósági eljárásban bírálja el.
A panaszt a szálláshely-minősítési eljárás lezárásától, azaz a hivatalos értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül lehet előterjeszteni.”
Szia! Ugyanígy jártunk mi is. Semmi indoklás, hogy miért nem értük el a 4*-ot. Jakuzzi, szauna, kerti baldachinos ágy, mosogatógép, mosógép, stb……van a házban. Nem tudom mi kellene még a négy csillaghoz.
Írtunk emailt, de nem válaszoltak.
Mint fentebb írtam, nem emailben, hanem postai levélben kell benyújtani a panaszodat: 1011 Budapest, Szilágyi Dezső tér 1.
Én azt nem értem, hogy miért van az, hogy az auditorok adnak x pontot, majd egy felsőbb szerv azt meg lepontozza? Akkor minek az auditorok általi “szemle”?
A másik amit nem értek (vagy nem akarok érteni), hogy miert jó alulértekelni a pontos kritériumrendszer alapján kiszámolt pontokat, ez kinek az erdeke?
Mondjuk, aki levelet ír a szálláshelyminősítő fővezérnek, az sem lesz sokkal előrébb a válasszal. Ezt a “választ” kapta az egyik szállásadó társunk:
Tisztelt G. Úr!
Igyekszem kérdésére szakmailag megalapozott választ adni.
Auditor kollégáink a helyszínre érkezve a minősítésre váró szálláshely esetén csakis javaslatot tesznek a kategóriára (melyet meghatároznak a minimum kritériumok, a minimum pontszám, valamint az összbenyomás). Ezt követően minden estben a Bíráló Bizottság ellenőrzi le a szálláshelyen készült fotókat, az értékelőlapot és a jegyzőkönyvet. Fentieket figyelembe véve a végső döntést a Bíráló Bizottság hozza meg, amely az Ön szálláshelye esetén a 2*-os kategóriának felelt meg.
2* Közepes – A berendezés és felszereltség karbantartott és összehangolt.
3* Emelt szintű – A berendezés és felszereltség folyamatosan karbantartott, formáiban, színeiben összhangban van. Az összhatás emelt komfortot tükröz.
4* Első osztályú – A berendezés és felszereltség magas színvonalú, és első osztályú kényelmet nyújt. Az összhatást a jó minőségű anyagok, színek, formák harmóniája jellemzi. A szálláshelyen elérhető szolgáltatások, berendezések és felszerelési eszközök kiemelt kényelmet biztosítanak. A szálláshely külső és belső megjelenése és környezete tükrözi az első osztályú minőséget. A szálláshely külső és belső állapota kifogástalan műszaki állapotban van.
Bízom benne, hogy válaszom kielégítő és megnyugtató volt.
Eredményes szezont kívánok!
Üdvözlettel,
Érdekes, hogy az 5*-os jellemzését már le sem írta, az nem tudom, vajh’ milyen lehet?
Szeretnék bemutatni egy 2 csillagos minősítésű új(!) építésű szálláshelyet.
A helyszíni ellenőrzés a hétfői napon volt, az eredményét most küldték meg. 184 elért ponttal és a 4 csillaghoz elegendő kritériummal kapott 2 csillagot. Azt mondták már itt is, hogy a hálószoba mérete miatt. Nem lehet 4*, de a 3*-ra megfelelő, amit a jegyzőkönyvbe fel is vettek, erre ma jött az eredmény, hogy csak 2*-os a minősítés eredménye.
Gondolom nem egyedi eset, csak bosszantó.
Nem értem, mi a francnak kérik az önminősítést, meg minek pontozgatnak. Jöjjenek ki, aztán adjanak olyan minősítést amilyet akarnak. Idegesítik csak az embert a sok hülyeséggel.
Szerintem a kulcskérdés az, hogy ha kimegy 2 minősítő, akiket erre képeztek ki, eltölt egy helyen másfél-2 órát, felvesz egy jegyzőkönyvet, abban megállapítja, hogy a látottak alapján hány csillagot érdemel egy szálláshely, akkor egy olyan bizottság, akik nem voltak ott, miért adnak mást, mit ami a jegyzőkönyvben van?
Az összes többi kérdés érdektelen, illetve szubjektív a mi oldalunkról is.
Nálunk 195 pontra 3*-ot mondott az auditor és 2* jött az igazoláson.
Tegyetek hivatalos panaszt! Szerintem ha a szállások közel 5*-nak megfelelő pontszámot kapnak, és ennek ellenére 2*-ra értékelik, akkor ezzel a kritériumrendszerrel nagyon nagy baj van. Mondhatni azt is, hogy fölösleges, ha a Bíráló Bizottság tulajdonképpen azt csinál amit akar, úgy értékel ahogy akar. Van egy 110 soros kritériumrendszer, ehhez képest úgy látom, hogy az alapján a 4 sor alapján döntenek, ami teljességgel szubjektív.
Teljesen egyetértek. Ha a szállásadók nem nyújtanak be hivatalosan panaszt, akkor joggal mondhatja a minősítő testület, hogy “hiszen minden rendben zajlik, nem panaszkodnak a szállásadók”. A panaszt az eredményről való tudomásra jutástól számított 8 napon belül lehet benyújtani, és szó sincs sehol arról, hogy ha valaki a jegyzőkönyvhöz nem tett észrevételt, akkor már nem is nyújthat be panaszt.
Ha tovább viszed a dolgot, akkor nagyon hivatkozz arra is, hogy színek, formák, anyagok, lófaszok összhangját, harmóniáját nézik, de ilyeneket még csak meg sem említenek a kritériumok között, semmilyen pontos leírás nincs ilyenről, és még csak esély sem lehet arra, hogy felkészüljenek és megvalósítsák ezt. Mindenki pénzt herdál egy olyan döntéshez, ami erősen szubjektív jellegű! Skandallum !!!
Rugalmas ágyrács.
Sziasztok! Ne haragudjatok az egyszerű kérdésért, minősítés előtt vagyunk még. A listában szereplő “rugalmas ágykeret” alatt az “ágyrácsot” értik/ellenőrzik?
Nálam fa, lamellás ágyrács volt, amit elfogadtak minden gond nélkül.
Elfogadták, de plusz pontért a másik kell.
Mi pl itthonra magunknak (végre!) most vettünk egy középkategóriás (így is elég drága!) matracot, 22 cm vastag, kifejezetten tilos rugalmas ágyráccsal használni, a garancia sem érvényes olyankor. Naaa, akkor az okosok erre sem adnának pontot? Agyrém.
Mi nem vettünk rugalmas ágyrácsot …
1; A matracgyártók táskarugós matrachoz nem javasolják! (nekünk az van)
2; Kb. 5 perc alatt eltörik, ha rávetődik valaki, vagy hevesebb mozdulatot tesz (ezt mindenkinek a fantáziájára bízom. 😀
3; Drága, mint a rosseb. 🙁
Tehát, Mi nem tettünk olyan bolti cuccot, hanem a férjem csinált vastagabb, és szélesebb deszkákból ágyrácsot, plusz középre vastag lábat tett alá, sőt az ágyakat is Ő csinálta (asztalos).
Nem érdekel ha nem lesz jó, ez az egész egy téboly már …
Milyen engedélyeket kértek?
NTAK, működési engedély, házirend.
Füstjelző, CO érzékelő.
Azoktól kérdezném, akiknél már meg volt a szálláshely minősítés hogy mi volt a füstjelzőkkel és a CO jelzőkkel? Hova kell fel tenni, és konkrétan mennyit kell beszerezni?
Mi a termékleírásban szereplők szerint tettük fel. A füstjelzőt a konyhába, a co-t a konyhába és 2 szobába ahol konvektor van még, azt mondták elég lett volna 1 CO jelző is.
A szobákba csak akkor kell füstjelző, ha önállóan van kiadva. Ha egy apartmanban van több hálószoba, akkor az apartmanban kell egy-egy mindkettőből.
Amúgy mi a konyhába tettük be mindkettőt. Bár a CO jelzőnek nálunk nem sok értelme van, nincs semmilyen gázzal üzemelő eszköz. De ha kell, hát kell.
Nekem egyik szállásnál az ellenőrnek elég volt szintenként egy a füstjelzőből meg a CO jelzőből. A másik ellenőr egy másik szálláson meg kért szintenként + külön a konyhába.
Nekem csak a meglétét nézték, egy füstjelző volt 100 négyzetméteren, és egy szénmonoxid érzékelő, mindkettő az amerikai konyhás nappaliban.
Akinél már megvolt a minősítés tudna segíteni? Lehet már volt kérdés, de hozzám a jövő héten jönnek, és kérték a szénmonoxid érzékelőt is. Ez akkor is kell, ha kondenzációs kazán van, aminél nincs szénmonoxid visszaáramlás? Füstjelzőt tudom, hogy szintenként kérik. Köszönöm a válaszokat!
Igen, kell akkor is. Nálunk is ugyanez volt a helyzet, zàrt égésterű kondenzációs kazán, ahol nincs szénmonoxid veszély, de mondták hogy mindenképp kell. Nem akartunk vitatkozni egy 10.000 ft-os dolgon, megvettük.
CO jelzőt akkor is kérik, ha minden elektromos, semmi nyílt láng, gáz?
NEM KELL! Olvasd el a 59. pontot a minősítési listában:
A szén-monoxid érzékelő kötelező minden kategóriában, ahol a szálláshelyen bármilyen
fűtő- / tüzelő-berendezés működik, melyben a tökéletlen égés végtermékeként akár csak potenciálisan szén-monoxid keletkezhet. Így különösen, ahol nyílt égésterű gázkazán, vízmelegítő (a szálláshelyen belül, vagy külső kazánházban), fa- vagy széntüzelésű vagy gázüzemű kandalló, kályha, kandallókályha, gáztűzhely, hordozható grillsütő, illetve gázzal vagy paraffinolajjal működő mobil melegítő található. Elhelyezése a gyártó telepítési tájékoztatója szerint. Különös gondot kell fordítani a kémények, szellőzőnyílások tisztaságára, a szellőző berendezések működésére. Nyílt égésterű gázkészüléknél fa, vagy széntüzelésű vagy gázüzemű kandalló, kályha, kandallókályha és kifelé szellőzős páraelszívó egyidejű használata esetén a kültéri levegő beáramlásáról gondoskodni kell (szellőző nyílással vagy szellőző berendezéssel.)
Az “általános benyomás” alapján határozzák meg végül a csillagokat. Tehát hiába van x pontunk, ami y csillagnak felel(ne) meg, az “összbenyomás” ezt felülírja. Sajnos ez egy elég szubjektíven értelmezhető passzus és nem is lehet egzakt módon parametrizálni, nem beszélve a minősítők és az íróasztalnál bírálók privát ízléséről. Nem mondom egyáltalán, hogy kidobandó szempont, de nem egzakt.
Ez csak egy szempont a 140 másik objektív mellett. Emellett, ahogy olvasom mások tapasztalatait, legtöbbször az történik, hogy az auditorok a helyszínen egyetértenek az önminősítéssel, a kért csillagok számával, majd a bíráló bizottság kevesebb csillagot ad fotók alapján. Ha csak elvétve lenne ilyen eset, azt gondolnám, oké, benézhetik az auditorok, de sajnos igen sok ilyent olvastam itt.
A megvalósítás viszont problematikus, átgondolatlan, kidolgozatlan, pontatlan, ezért lett ilyen “letolom a torkotokon” érzetű a dolog. Hosszabb, átfogóbb átgondolást igényelt volna a kidolgozása, sok-sok egyeztetéssel, nekem ez a véleményem.
Minősíthetetlen voltam. Hiba! Nincs megadva fájlnév. Felírtàk jegyzőkönyvbe a bűneim, és 40 napom van gyónni. Aztàn kijönnek újra, és megnézik, szófogadó voltam-e? Ha igen, nagy kegyesen kapok 1 csillagot.
Nekem kis fahàzas horgàsz nyaralóm van. A nevében is benne van, hogy Nomàd. Vasas a víz. Àllandóan sikàlok, hogy ne fogja be a kàdat. Persze akkor jöttek minősíteni mikor volt vendégem. Azt mondtàk tegyem el valahova a vendéget, míg ők ügyködnek … màr itt làtszik mennyire a vendégért csináljàk. Ide, hozzàm azért jönnek, mert természetközeli, lehet horgàszni, sütögetni, békàt, siklót, hattyút, kacsàt làtni. Erre jönnek az egész alakos tükörrel, meg hogy 13 fogas van a szekrényben, pedig 16 kéne. Nem tetszett nekik a tollpàrna, cseréljem le modernre. A takaró sem tetszett nekik, pedig semmi baj vele. Mosható, nem toll.
Poros volt a teraszon a komód, nem szerepelt a hàzirendben, hogy mikor takarítok, és cserélek ágyneműt, törölközőt (nekem evidens, hogy minden vendég utàn, dehàt nem volt leírva) az egyik tv pàr napja nem működött, a szerelő a làtogatàsuk utàn jött, de ez nem érdekelte őket.
Helyhiàny miatt az egyik szobàban nem volt szekrény, és szerintük csiszolàsra, és festésre szorul a fa plafonja a terasznak. A fürdőt abszolut lehúztàk, mert a víz vasas, és megfogja a felületet, pedig sikàlom. Ennyi bajuk volt.
Szóval 40 nap múlva folyt. köv.
Az igazolásra a kapcsolattartót írták a szallasadóhoz, igy most húzódik az ügy).
Nálam nem is fotóztak… érdekes ez.
(Május 13-án voltak, május 18-tól érvényes a minősítés és május 22-én küldtek az emailt, hogy fent van az igazolás a weboldalon).
Azon kívül is 195 pont lett.
Idén felújított, légkondis, jó felszerelt apartmanról van szó… Mi 3*-ra értékeltük.
Az auditorok azt mondták, hogy mivel az épület nem új, ezért nem lehet 4*, de egy erős 3* megvan. Erre kijön az eredmény: 2*
Nagyon átverés ízű az egész…
És miért nem indokolják meg, hogy miért nem értettek egyet az auditorok besorolásával? Hol és mi a bajuk?
Meglevő szálláshelyem van, 5 csillagra pályáztam, megvolt a pontszam, 4 lett belőle.
Nekem régi, középkori épületem van, megkaptam a 4*-ot. A leírásban benne van, milyen kritériumoknak kell megfelelni. Ezt nézik. Nagyon kedvesek voltak, kozmetikai törlőkendőért elfutottunk a boltba, és a helyszínen kiállították a jegyzőkönyvet is, 1 hét múlva online, 2 hét múlva megkaptuk a táblát is.
Aznap felteszik az oldalra és éjfélig ott alatta reagálhatsz rá. Utána eltűnik az a kocka, amire lehet írni.
Nálunk normális auditor volt. Felolvasta mit írt és megkérdezte hogy egyetértek-e vele. Mondtam pár dolgot, amit még írjon bele és beleírta.
Viszont utólag, ahogy látom én azokkal a fotókkal nem értenék egyet, hanem elkérném a telefonját és én csinálnám.
Két hölgy jött, kicsit hamarabb kiértek, de én voltam az első aznap. Extra kedvesek voltak, de nagyon profik, minden kérdésre tudtak válaszolni, gyorsan megnéztek mindent.
– Bár egy lakóegység a ház, elől van terasz, de ez azt jelenti, hogy nem kapcsolódik minden szobához.
– Matracokat megnézték, nem mértek (de ránézésre is látszik, hogy elég vastag.), de a lepedőt felhajtották
– Nagyon sokat fényképeztek.
– Megnézték a bekészítéseket (bekészítések: sampon, tusfürdő, kozmetikai pipere, arc tisztító kendő, vatta, stb. pciőápoló cucc, ilyesmi. Nem előírás, nekünk van, az önbevallásnál beírtam, szóval megnézték), a házirendet és az engedélyeket is.
– Végigmentek az önértékelésen.
Update2: az egész alakos tükör nem lehet a fürdőszobai tükör, az valahol a szobákban helyezendő el.
Én 3 csillagot pályáztam, de valami baj volt az önértékelésnél mert bizonyos adatokat nem vett be a rendszer, ők 4 csillagra javasoltak, azt hiszem 184 pontunk lett, a javaslatuk, fényképek alapján egy bizottság fog dönteni a csillagokról.
Kb 1 óra volt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése