Őrségi szállás a koronavírus miatti autóipari válságról
Több éves tapasztalat, hogy az ország legjobb szakemberei engedik meg maguknak a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóház nevű szálláson való megpihenést. Ebből következően a legváltozatosabb szakterületeket képviselő kitűnő emberek fordulnak meg a szállásunkon és a hozzá tartozó Sindümúzeumban is. Mivel el szoktunk beszélgetni a szakmáik helyzetéről, első kézből szerezhetek így érdekes információkat a gazdaság és a kultúra állapotáról. Ma az autóiparról kaptam - sajnos - kedvezőtlen híreket.
Azt már a sajtóból is lehet tudni, hogy a koronavírus járvány miatt leálltak a legfontosabb távol-keleti chipgyárak, sőt a gyártásukhoz szükséges alapanyagokból sincs elegendő. A világméretű csiphiány hatásairól egyelőre csak durva becslések állnak rendelkezésre. Ezek szerint 6-7 millió autóval csökkenhet a globális autógyártás az idén, csak ennek a tényezőnek köszönhetően. A legyártott, de chiphiány miatt le nem szállítható autók tárolására az autógyárak nincsenek felkészülve. A Toyota például néhol már a szántóföldeken tárolja az új és újabb legyártott, de chiphiány miatt eladhatatlan autóit, amelyek az esőzések miatt belesüllyednek a sárba. Ez a tárolási eljárás azt eredményezi, hogy a legrégebben megrendelt autót a legnehezebb (valójában lehetetlen) elérni a tárolt autók közül. Így a chip rendelkezésre állása esetén sem lehet könnyen befejezni a gyártásukat és leszállítani az autót. Előállt a totális káosz. A nyári gyárleállások után sok esetben egyre bizonytalanabb az őszi újraindulás is. A dolgozókat mégsem lehet szélnek ereszteni, mert ha azok másutt találnak maguknak munkahelyet, az újraindítás lehetősége még bizonytalanabbá válik. A dologban az a borzasztó, hogy ez nem csak a külföld problémája, hanem a miénk is. Ha a magyarországi autógyárak is leállnak (és nem sok okunk van az ellenkezőjében bízni), akkor tömegek válnak munkanélkülivé.
Egy effajta csődhelyzetet természetesen elvileg a javunkra is lehet fordítani. A kínaiakról lehetett olvasni, hogy a legutóbbi gazdasági válságot arra használták fel, hogy a Kínában megtelepedett, de csődközeli helyzetbe került külföldi vállalatokat bagóért felvásárolták. Ha ezt az utat tudnánk követni és meg tudnánk szerezni az idegen tulajdonban lévő hazai autógyárak legalább résztulajdonát, akkor Magyarország nem csak az autógyárait mentheti meg, hanem egy lépéssel közelebb jutna a gazdasági függetlenséghez is.
Ezek persze csak egy nyugdíjas őrségi szállásadó kóbor gondolatai, amit azonban a témában otthon lévő legjobb szakemberekkel folytatott beszélgetés után oszt meg. Reménykedjünk a legjobbakban!
Irodalom
Tízből négy Toyota nem készülhet el
Megjegyzések
Megjegyzés küldése