Őrségi szállás és a szerzői jogdíj
Az Őrségi Vendégvárók Egyesülete nemrég körkérdést intézett a tagjaihoz, hogy tisztázza, ki mennyi szerzői jogdíjat fizet az Artisjusnak s annak nagysága vajon mitől függhet, érdemes-e kekeckedni a hatóságosdit játszó magáncéggel.
Ez a kérdés később a taggyűlésen is szóba került, de nem sokkal lettünk okosabbak.
Egy közönséges halandó számára ugyanis nehezen érthető kérdésről lehet szó. Jogszerűen szedi-e az Artisjus a magánszállásoktól is a szerzői jogdíjat például a televíziók és társaik után? Azok az ismerős jogászok, akik ezzel eddig foglalkoztak, nem különböztették meg a kereskedelmi szálláshelyeket (vállalkozók és van csak szállás céljára szolgáló épületük) a magánszállásoktól (akik nem vállalkozók és nincs csak szállás céljára szolgáló épületük). Egyszer már vitatkoztam erről egy szakjogásszal, akinek az volt a véleménye, hogy a nyilvános helyeken kell fizetni a szerzői jogdíjat. Csakhogy a magánszállás nem lehet igazi nyilvános hely, hiszen - a jegyzőtől kapott szállásengedély dacára is - csak egy családi ház. Ha a magánszállásadónak is, meg a vendégének is joga van személy szerint jogdíjfizetés nélkül, a szabad felhasználás keretében néznie a tévét (stb.), akkor miért kellene fizetnie csak azért, mert a magánszállásadó szállást is adhat a családi házában?
Ezt a szálláskategóriát (amit most magánszállásnak nevezünk) szociális szempontok miatt teremtették meg annak idején, pl. hogy akiktől az előző átkosokban ellopták a nyugdíjalapjukat, azok se haljanak éhen. Ezt eleve csak elmaradott térségekben lehet folytatni, ahol a jelenlegi kormányzat is erősíteni kívánja a települések lakosságmegtartó erejét. Az Artisjus és a hozzá hasonló vérszoponc szervezetek törekvéseit vissza kellene fogni, hiszen az így beszedett összegek (a Fatosz előadójának közelmúltban tartott előadása szerint) kimennek az országból. Mivel a sarcszedők jogalapja - az alább kifejtettek szerint - nagyon bizonytalannak tűnik, ki lehetne használni ezt a magánszállások terheinek könnyítésére, az ország kifosztásának mérséklése érdekében.
Az egyesület tagsága és a vezetősége végül abban maradt, hogy ha elviselhető mértékű a fizetendő összeg, akkor inkább ki kell fizetni, akár jogszerű ez a követelés, akár nem. Abban egyetértés mutatkozott, hogy a jogszabályok és a gazságszolgáltatási eljárások útvesztői az egyszerű magánszállásadó számára nem teljesen érthetőek, ezért jogász segítségére lenne szükségünk. A jogászok azonban olyan drágák, hogy olcsóbb befizetni a sarcot, mint perrel kísérletezni. Ez végső soron a jogállamiság csorbája, hiszen a magánszállásadó nem fér igazán hozzá a jogbiztonsághoz. Ám ez a taggyűlésen szinte senkit sem érdekelt.
Szerencsére az Új Média Kft segítséget ígért az Őrségi Vendégvárók Egyesületének. Az alábbi előválogatást küldtem el nekik:
Tisztelt Tóth Tamás úr!
Üdvözlettel: Varga Géza
Tisztelt Varga Géza!
A témát főszerkesztőnk felé továbbítottam további boncolgatásra.
joggyakorlat, bírósági döntések:
Továbbá javaslom, a Magyar Turisztikai Ügynökség felé is felterjeszteni az Arisjus jogdíjszedése kapcsán felmerült esetleges jogtalanság kérdését.
Üdvözlettel:
Zsuppánné Fitos Veronika
Új Média Kft., ügyfélszolgálat / Megbízhatók Klubja
E-mail: info@ujmedia.eu
Tel.: 06 20 42 300 42
Fent az Artisjus tájékoztatója a következőképpen határozza meg a jogdíj fizetésére köteles kört: közönség számára nyitva álló üzlethelyiség. Az tehát a kérdés, hogy a magánszállás céljára is használt családi házakra ez a meghatározás ráhúzható-e. Ehhez két dolgot kell vizsgálni: egyrészt azt, hogy a magánszállás a közönség előtt nyitva áll-e, másrészt azt, hogy üzlethelyiségnek számít-e.
- A magánszállásként használt családi házunknak nincs recepciója és portaszolgálata, sőt nyitvatartási ideje sem (telefonon egyeztetünk az érkezőkkel). Az ajtó folyamatosan kulcsra zárt állapotban van. Belépni csak az tud, akinek előzőleg kulcsot adtunk. Ezért a "közterület", "nyilvános hely" és a "közönség számára nyitva álló üzlethelyiség" meghatározásokat egyaránt indokolatlannak vélem.
- A 2005. évi CLXIV. törvény (kertv) 2. § 27. szerint: "üzlet: kereskedelmi tevékenység folytatása céljából létesített vagy használt épület, illetve önálló rendeltetési egységet képező épületrész, helyiség, ideértve az elsődlegesen raktározás, tárolás célját szolgáló olyan épületet vagy épületrészt is, amelyben kereskedelmi tevékenységet folytatnak". Ez a meghatározás azonban nem nagyon illik a magánszálláshelyekre. Egyrészt nem kereskedelmi, hanem szolgáltatási tevékenységet folytatnak. Másrészt az épület nem képez önálló rendeltetési egységet, mert bár folyik benne időnként szállásszolgáltatás, nem elkülönült, mert mégis elsősorban és ugyanakkor családi ház. Mindezek miatt a magánszállás nem lehet üzlethelyiség.
- Az 1999. évi LXXVI. szerzői jogi tv. 24. § (3) szerint "Nyilvános az előadás, ha az a nyilvánosság számára hozzáférhető helyen vagy bármely más helyen történik, ahol a felhasználó családján és annak társasági, ismerősi körén kívüli személyek gyűlnek vagy gyűlhetnek össze". A magánszállás a nyilvánosság számára nem hozzáférhető (kulccsal elzárt terület, amely csak név szerint ismert, igazoltatással ellenőrzött kis számú személy számára használható), a szállásgazdának minden szállóvendége az ismerősi körébe tartozik.
A törvény 33. § (1) szerint "A szabad felhasználás körében a felhasználás díjtalan."
38. § (1) Ha az előadás jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás célját közvetve sem szolgálja, és a közreműködők sem részesülnek díjazásban, a művek előadhatók a következő esetekben:
f) magánhasználatra, valamint alkalomszerűen tartott zártkörű összejövetelen.
(1a) Ha az előadás jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás célját közvetve sem szolgálja, a művek előadhatók nemzeti ünnepeken tartott ünnepségeken.
(2) Jövedelemfokozás célját szolgálja a felhasználás, ha alkalmas arra, hogy a felhasználó (pl. üzlet, szórakozóhely) vevőkörét vagy látogatottságát növelje, vagy pedig, ha az üzlethelyiséget látogató vendégek vagy más fogyasztók szórakoztatását szolgálja. Jövedelemszerzésnek minősül különösen a belépődíj szedése, akkor is, ha egyéb elnevezés alatt történik. Díjazásnak minősül a fellépéssel kapcsolatban ténylegesen felmerült és indokolt költségeket meghaladó térítés is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése